Pembaca TW.

Bukan Kisah Aku, Tapi Cerita Aku

Minat menulis. Hobi bila ada masa terluang atau tepatnya bila idea datang mencurah-curah dan keadaan mengizinkan. Memang aku sangat suka menuis. Aku sangat sukakan kata-kata. Namun aku bukan pengkarya yang baik. Orang mungkin menyangka dan tidak percaya bahawa aku boleh berkarya walau tak sebaik mana.

Wednesday, November 21, 2012

Novel : Kisah Terakhir 6

 Ada dalam 2 orang yang tanya bila nak sambung cerita ni, jadi aku pun masukkan sambungannya. sebenarnya saya sudah siapkan sehingga chapter 8. tapi pelan2 nak update. :) Terharu sebab ada juga yang sudi membaca. Terima Kasih kawan2.


Chapter 5 Disini


CHAPTER 6

“Morning sir” senyuman diukir sebagai balasan kepada gadis di meja penyambut tetamu pejabatnya. Sudah setahun berlalu, namun tidak ada sebarang berita mengenai Darlen daripada Randle. Cukup bijak gadis itu bersembunyi.
“Evzan, there was someone waiting for you inside of your office”
“Really? Who?”
Cute Guys” Ral kenyit mata kepada Evzan.
“Amboi gatalnya secretary I sekarang” Evzan mengusik Ral. Ikhlas bergurau. Ral sengih tunjuk giginya. Evzan bergegas ke biliknya.
“ Hi guys, sorry for late, and you are looking for...”
“ Hi man... how are you?”
“Fine...” Evzan terduduk. Penuh kejutan.
“Red! Alden! Oh My God! Macam mana korang cari aku ni?”
“ Ala, nak cari kau bukannya susah. Tahun lepas aku ada cari kau, but your elegan secretary told me that you were in USA. Huh, bukan main maju your bisnes man. “ Alden menekan sedikit suaranya ketika memuji Ral.
I see. Ni kenapa setelah setahun baru nak mencari pula ni?”
“Sibuk la man...”Alden mengeluh.
“ Oh ya? Ingatkan datang nak interview kerja dengan aku” Evzan tergelak
“ Hahaha, okay jugak tu Evzan, so apa kerja yang sesuai dengan aku?”Red pula bersuara. Alden tersengih.
“ Apa qualification korang?”
Red Designer. Interior designer. Aku pula Law.”
“ Mmm... sekejap ye, Ral masuk sekejap,” Interkom ditekan
Yes Boss?” dengan cepat Ral berada di bilik bosnya.
“ Dua orang ni nak datang interview. You tolong I.” Evzan menunjuk serius kepada kedua orang kawannya.
“Err... tapi boss... there was no job available right now...” Ral terkial2 menjawab. Red dan Alden tersengih. Alden tidak putus-putus meneliti setiap inci tubuh Ral.
“ Ala...Carikan apa-apa kerja yang sesuai. Hah, cleaner kat office ni masih kosong selepas mak cik tu quit kan?” Evzan tersengih.
“Hoi! Setakat cleaner kat office sengkek ko ni, aku tak hingin la. Banyak lagi tempat len aku nak kerja. Syarikat aku sendiri pun susah nak handle” Red mendengus geram kerana terasa dirinya dipemainkan Evzan.
Ral jadi kalut sendiri. Menyesal pula over sangat dengan bosnya tadi.
“Aaa... I’m sorry bos...”
“Hahaha, Ral, kenalkan ni budak tak cukup hitam ni nama dia Red, dan yang ni pula Alden. My Great friends since Unversity.”
“Oh, hi guys, call me Ral.” Ral Angkat tangannya sambil menggayakan “peace”
“Okay,  buatkan kami air... saya nak macam biasa, you two nak apa?” Evzan tersenyum melihat aksi Ral. Hakikatnya, mereka bertiga adalah teman terbaik pernah dimilikinya sehingga saat ini.
“ Saya nak milo, cik abang kita yang ni teringin merasa air tangan Cik Ral. Boleh?” Red menyiku Alden disampingnya membuatkan Alden menjerit perit kerana terkena tulang rusuknya.
“Hei, sakit la! Cik Ral, make me some teh o please...” Alden tersenyum malu.Alahai pemalu rupanya dia. Hati Ral berbisik sambil beredar.


“ Hai, Morning Auntie” Si gadis memeluk seorang wanita 40-an yang masih cukup elegan dengan mini skirt paras paha dengan singlet one string berwarna ungu, berambut long curly blonde, dengan kulit kuning cerah yang berdiri menghadap ke pantai di belakang rumah mereka.
Morning darling, baru bangun ke?” si Auntie menghulurkan segelas milo panas kepada si gadis muda itu.
“ Yerp, sorry auntie, tak tolong auntie sediakan breakfast tadi. Penat sangat dengan flight yang bersambung-sambung daripada Tokyo” si gadis mengeluh sambil menekan bahu kirinya dengan tangan kanan yang di silangkan.
“ Ornel... auntie happy sangat Ornel dah balik ke Malaysia dengan auntie. Rindu sangat dengan my only niece in the world...”
“ He he he, me too my beloved auntie Daiane...mmmuuuaaahh” si gadis yang di panggil Ornel mencium pipi Puan Daiane penuh kasih sayang.
“Dah la tu, jum breakfast dulu... auntie masak Sizzling Mee...”
“Wow... thanks auntie...sedap ni...”
“Of courselah, but janji dengan auntie, lunch ni Ornel masak nasi goreng untuk auntie...” Puan Daiane kenyit mata pada Ornel.
“Laaa... lunchtime takkan nak makan fried rice?”
“ Tapi auntie teringin sangat makan your fried rice sayang, boleh ye...” Puan Daiane merayu.
Okay, no problem. Now, kita makan dulu. Boleh? “
“Jom”


 “Ornel.... come dear, dah hampir pukul 9.45 ni. Kita da janji nak datang awal ke Hotel TaQuedO tu.
“Alright...saya turun sekarang” ornel bergegas keluar daripada bilik tidurnya yang terletak bersebelahan dengan bilik tidur auntienya di tingkat atas.


 Hallo pretty girls.... how are you?” seorang lelaki berambut hitam dengan kaca mata hitam menegur dan terus mengambil tempat duduk di hadapan Ornel dengan Puan Daiane.
Hi, we are great, how about you Mr. Ryand” Puan Daiane menghulurkan tangan bersalaman dengan Mr. Ryand yang dimaksudkan di ikuti oleh Ornel sambil tersenyum.
Me too, great and awesome. Wow, Ornel, you dah banyak berubah nampaknya, uncle dah lama tak jumpa kamu. Almost 2 years rasanya.” Mr. Ryand perubahan positif Ornel. Nampak lebih bergaya, malahan tak keterlaluan kalau disifatkan terlalu menarik.
Thanks uncle. You too, rambut tu buat uncle muda 20 tahun la. Hehehe” terkekeh ornel ketawa namun memuji dengan ikhlas.
“Ha ha ha, tapi yang tu tetap tak berubah, tak habis-habis nak menyakat uncle. Well like niece like uncle.” Pepatah baru ke Mr. Ryand? Who Cares?
“ Eh, dah lah tu, order dulu.” Puan Daiane memotong perbualan mereka yang tak akan berhenti selagi masih beridea seperti selalunya untuk menyakat satu sama lain.
“ You order jelah sis, right Ornel?” Mr. Ryand yang juga merupakan adik kepada Puan Daiane menjawab kakaknya.
Ornel mengangguk.
“Uncle, your bussines macam mana? Hotel Taquedo nampak makin berseri je...” Ornel memandang sekeliling kafe di hotel itu. Sangat comel baginya.
“ Well, like u see my dear. Semuanya berjalan dengan baik. Malah semakin baik since the Malaysia’s Economy bertambah baik.”
“Excellent! So, any future plan?” Ornel berminat mengetahui.
“ Hmm... so far, uncle sibuk dengan pembukaan cawangan baru di Peninsular Malaysia. But yang di Kuching tu pun tak terurus.”
“ Wow, dah sampai semenanjung ke?”
Yes dear. That why we met today. Nak bincang pasal new branch tu.” Puan Daiane mencelah.
“ Owh... so what is the matter uncle, auntie, can I help?”
“ WHAT?! You... Absolutely yes my dear. Sis, what have you do to her? She is totally different now.” Mr. Ryand terkejut dengan perubahan Ornel yang di luar dugaannya.
“ Hei, slow la sikit dik, biarpun awak CEO hotel ni tapi x semesti awak boleh diexcusekan dengan gangguan ketenteraman orang lain.” Puan Daiane bersuara sambil mencubit lengan adiknya.
“ Sorry. Sorry sir. I am just excited” Mr. Ryand berdiri meminta maaf terhadap pengunjung-pengunjung  lain yang tersenyum kepadanya.
“ Ornel, are you sure you wanna help me this time?” Mr. Ryand kembali duduk.
“ Yes sure. Why?”
“ Hmm, then uncle tak perlulah beli coklat ke, dress ke, bunga ke ice cream ke untuk pujuk Ornel kali ni?” Mr. Ryand tersenyum geli hati mengenang sikap Ornel semasa dia berusia belasan tahun dulu apabila dia ingin meminta gadis itu  membantunya dalam perniagaannya.
“He he he, you are naughty uncle. No need la. Tapi, kali ni nak sebiji Honda Civic boleh? He he he.” Ornel terkekeh dengan tingkah unclenya.
“ Ooops... Thats one? “ Mr. Ryand terduduk. Namun tetap wajahnya ceria dengan perubahan anak buahnya yang satu itu.
“ Well, macam mana Ryand?” Puan Daiane tersenyum melihat gelagat kedua insan yang amat disayanginya dalam hidupnya. Hanya pada mereka berdua dia mengadu dan menumpang sayang selepas bercerai dengan suaminya sejak 15 tahun lepas tanpa anak.
“ Maksud kakak?” Mr. Ryand memandang kakaknya.
“ Nak tak Ornel tolong kali ni”
“ Ehhh mestilah nak, Sekarang ni kita buat persetujuan, Hotel Taquedo di KK ni Kakak urus, Kuching biar uncle uruskan, then yang di semenanjung ni kita serahkan kepada our Hotel Taquedo future CEO.” Bersemangat Mr. Ryand bersuara.
“ Eh, apa la uncle ni, Ornel nak tolong je, Ornel tak nak ambil jawatan CEO tu.”
It’s yours my niece. Uncle pun tak ada anak, auntie pun tak ada anak. Ornel la satu-satunya anak yang kami ada. Tak gitu Kakak?” Mr. Ryand bersuara penuh kasih sayang.
Puan Daiane tersenyum dan mengangguk kepada Ornel.
“ Thanks Uncle, auntie. Jika itu kata uncle dan auntie, I will do as good as i can” Ornel terharu dengan ucapan kedua-dua insan yang sangat penting dalam hidupnya. Seumpama papa dan mama kepadanya.
Well... ladies and gentlemen please lend me your ears for a while,” Mr. Ryand berdiri sekali lagi sambil bertepuk tangan membuatkan semua pengunjung yang ada di kafe tersebut menoleh sekali lagi kepada mereka.
“ Saya, Aaron Ryand Jshue, pemilik kepada Hotel Taquedo dengan ini mengumumkan satu-satunya anak buah yang saya ada sebagai salah seorang CEO bagi Hotel ini dan akan menguruskan cawangan Taquedo di Semenanjung, Cik Atalya Ornel Darlence.”
Tepukan tangan mengiringi pengumuman itu yang membuatkan Ornel blusher...
“Thanks Uncle” bisiknya dalam hati.

Bersambung.....


Web Berkarya. Apa MAcam? ada bakat? Komen Ikhlas Yew....

0 comments:

Post a Comment

its your right to share ur opinion thats mean, Ur comment are welcome...

 
blog ini diedit oleh fiezah91