Pembaca TW.

Bukan Kisah Aku, Tapi Cerita Aku

Minat menulis. Hobi bila ada masa terluang atau tepatnya bila idea datang mencurah-curah dan keadaan mengizinkan. Memang aku sangat suka menuis. Aku sangat sukakan kata-kata. Namun aku bukan pengkarya yang baik. Orang mungkin menyangka dan tidak percaya bahawa aku boleh berkarya walau tak sebaik mana.

Friday, November 23, 2012

Cerpen : Cinta Pertama



Akhirnya aku kembali kepada Ma dan Pa. Kini aku bersama dengan 2 orang anak aku yang kini aku lihat semakin sihat dan berseri selepas lebih kurang 3 bulan kami tinggal dengan Ma dan Pa. Aku kini jauh lebih gembira berbanding enam tahun lepas. Segala keindahan yang aku rasakan hancur bila aku menyedari bahawa dia bukanlah seperti yang aku sangkakan. Selama ini aku tertipu dengan pelbagai keindahan sementara bersama bekas suamiku. Aku tersandar pada kerusi meja solek di bilik aku. Aku hairan, apa sebenarnya yang berlaku terhadap aku sehingga aku sanggup mengkhianati Pa dan Ma demi dia. Perlahan aku membelek gambar yang aku masih simpan. Jauh di sudut hati aku, aku tidak lagi mencintai lelaki itu namun doa aku masih ada untuknya. Tidak ada dendam di dalam hati aku  padanya. Ma menasihati ku agar melepaskan semua yang telah berlalu dengan rela. Pa pula memberitahu aku untuk terus mengasihi siapa pun dia kerana Pa cakap, kasih itu lemah lembut dan pemurah dengan kemaafan. Aku tersenyum mendengar nasihat mereka berdua.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
“Bell, tahun depan saya nak balik ke Singapore. Nak uruskan sedikit pasal syarikat Dad kat sana then saya akan terus ke Melbourne. Mungkin tidak akan kembali lagi kesini.”  
Aku terkesima mendengar penerangannya. Akhirnya segalanya berakhir akan berakhir dalam beberapa bulan sahaja lagi dan aku tidak akan pernah dapat memberitahu semuanya. Aku ingin berkata, tapi seolah ada seketul batu menyekat peti suara aku. Lalu aku pun tersenyum, dan mengajak dia berlari ke seberang jalan dan mendapatkan dua kon aiskrim untuk kami.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Cepatnya masa berlalu, sudah lima bulan rupanya dia berangkat ke Melbourne. Sejak itu, aku tidak pernah mendengar kabar mengenai dia lagi. Aku kini bakal menduduki SPM dan aku tahu dimana tumpuan aku yang sepatutnya. Aku mengabaikan semua gangguan yang ada di sekelilingku.
Namun perkenalan dengan dia menjadikan aku ralat. Sebaik SPM selesai aku meminta hadiah sejumlah wang tunai daripada Pa dan Ma dan mengatakan aku mahu bercuti dengan kawan-kawan ke Pulau peranginan dalam Negara.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Gembira aku bukan kepalang. Kami di sini menghabiskan seluruh waktu bersama. Kami mendaftar perkahwinan di mahkamah di Negara asal aku sebelum kami bertolak hari itu. Aku berasa sungguh gembira dengan layanan yang aku terima daripadanya. Dia ikhlas mencintai aku daripada apa yang aku lihat. Selepas melahirkan anak yang sulung, hubungan kami semakin erat. Dia sangat bertanggungjawab dan setia. Sehingga kami dikurniakan anak yang kedua. Dan aku mulai merancang keluarga kerana tidak ingin hamil lagi. Kami sangat bahagia menghadapi hari-hari yang kami ada. Cinta kami seakan tidak pernah padam.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Sehingga suatu ketika aku nyaris maut diserang seorang wanita cantik dan bergaya. Aku koma seminggu di dalam wad. Selepas sedar daripada koma, aku mendapati segalanya kini berubah. Doktor menyatakan bahawa suamiku tidak pernah datang melawat aku. Aku hairan dan aku pasti suamiku bukan seperti itu. Aku kembali ke rumah dan mendapati kedua anak-anak aku selamat dalam jagaan pengasuh. Namun suamiku tidak pernah muncul lagi. Aku terkial-kial mencari dia kesana kemari, tetapi aku tidak pernah berjaya menjumpainya. Bila bertanya kepada orang tempatan, kata mereka suami aku sering dilihat bersama dengan seorang kanak-kanak di sebuah sekolah di pinggir Bandar. Aku menuju ke sana bersendirian dan aku mendapati suamiku sedang bermain dengan seorang kanak-kanak dalam lingkungan tujuh tahun. Dari jauh aku melihatnya bermain dengan anak itu. Aku ingin menghampiri suamiku tetapi aku berhenti apabila mendapati dua orang perempuan sedang menuju kearahnya dengan senyuman. Salah seorang daripada mereka adalah wanita yang menyerang aku hampir setahun yang lepas. Seorang lagi lebih berumur dan aku dengan jelas melihat suamiku memandang kedua wanita itu sambil tersenyum dan memeluk keduanya. Aku terpana.
Namun aku kuatkan hati dan aku gagahkan kaki melangkah kearah suamiku. Sebaik melihat aku, wanita yang cuba menyerang aku terkejut dan berundur setapak ke belakang. Ku lihat suamiku menggenggam erat tangan kanan wanita yang lebih berumur itu. Aku menepuk perlahan bahu suamiku dan  spontan dia menoleh kearah aku. Tangan wanita tadi dilepaskannya. Aku kira akan menerima pelukan daripada suamiku…

“Ya puan, apa yang saya boleh bantu?”
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Aku terduduk. Nafas aku seakan berhenti. Suamiku tidak mengenali aku. Menurut apa yang aku faham, suami aku hilang ingatan dan baru saja sedar daripada segalanya setahun yang lepas. Wanita tadi merupakan isteri suamiku dan dua anak mereka. Aku memandang wanita muda yang  aku kira masih belasan tahun itu dan dia juga membalas pandangan aku. aku mengerti dan dia mengerti. Aku kembali ke rumah dan aku menangis semahunya.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Sebulan  selepas itu, aku mendapat khabar bahawa segala harta yang aku ada akan disita dan aku terpaksa berpindah rumah ke sebuah bilik yang kecil dan tidak selesa. Aku akhirnya mengambil keputusan untuk kembali kepada Pa dan Ma. Aku akan melutut di kaki mereka andai itu mampu memberi kemaafan kepada aku.
Tapi ternyata, sebaik aku sampai di lapangan terbang, Pa dan Ma segera menghampiri aku dan memeluk aku. AKu sungguh terharu. Aku sebak dengan airmata. Aku kehilangan kata-kata. Malahan sebaik sampai dirumah, Pa dan Ma memberikan aku majlis keraian kerana kepulangan aku yang sudah enam tahun mereka nantikan dengan doa. Bilik aku berhias cantik dan kemas. Malahan anak-anak aku mendapat bilik seorang satu. Ma kata, sebanyak mana pun kesilapan yang aku lakukan, aku tetap anak Ma, dan Ma sangat gembira sebab kini dia sudah punya cucu untuk bermain dan aku juga ada untuk menemaninya melakukan kerja-kerja rumah. Aku, Ma dan Pa serta dua orang anak aku menjadi sebuah keluarga yang lengkap.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Bell, jom turun, dinner is ready” 
Ma muncul di sebalik pintu bilik aku. Aku tersenyum padanya dan meletakkan gambar ditanganku ke dalam laci. Aku turun dan mendapati kedua anakku sudah bersedia di meja makan bersama datuk mereka. Aku tersenyum bahagia melihat keduanya semakin montel.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
“Bell, apa kata kau sambung belajar nak, Pa dan Ma sedia menjaga cucu kami tu.”
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Aku masuk ke kelas dengan terburu-buru. Pensyarah ekonomi sudah berada didalam kelas dan aku mengetuk pintu memberi salam kepadanya. 

“Hmm, hari ini ayam kamu tercabut kepak ke Cik Bell?” 

Aku hanya tersenyum dan terus duduk disebuah kerusi yang kosong. Kuliah bermula dan aku menumpukan sepenuh perhatian kepada pengajian aku yang tinggal beberapa bulan sahaja lagi akan berakhir. Aku tidak menyangka akan bergelar mahasiswa dan boleh meneruskan pengajian dalam ke diploma. Aku sungguh bersyukur dengan kebaikan Pa dan Ma. 

“Minggu depan, saya akan ke Brisbane dan, awak semua akan belajar dengan seorang pensyarah baru sehingga Pengajian kamu selesai.”

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Pagi ini aku bangun lebih awal dan aku sampai ke kelas dengan lebih cepat. Aku membuka setiap lembaran nota yang aku sudah catat sepanjang semester ini. Lagi tujuh minggu kami akan menghadapi Peperiksaan Semester terakhir sebelum bergraduasi.
“Hi, saya adalah pensyarah baru kamu”
Aku mengangkat muka dan melihat seornag pensyarah muda dihadapan kelas. Mata aku bertentang dengan matanya. Aku tersenyum dan mengangguk. Beliau memperkenalkan diri namun semuanya bagaikan tidak masuk kedalam minda aku yang sedang sibuk menganalisis nota-nota aku.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Pa dan Ma datang bersama kedua anak-anak aku pada hari aku berkonvokesyen. Ma menyeka airmatanya dan memeluk aku. Aku amat bahagia dan sangat berterima kasih dengan Ma dan Pa. Menurut Pa, seorang rakan niaganya sudah menerima permohonan kerja aku sebaik tamat pengajian. Aku sangat gembira dan tidak sabar memulakan kehidupan denggan wang sendiri. Aku aku mahu berdikari dan membalas segala jasa yang sudah diberikan Ma dan Pa.
“Tahniah Bell. Saya tak sangka akan bertemu dengan awak semua”
Aku terkejut mendengar ucapan pensyarah baru aku sebentar tadi. Lagi kelu lidah aku bila dia menghulurkan sekeping gambar kepada aku. Aku pandang Ma dan Pa. Mereka mengangguk dan aku mengambil gambar tersebut dan mengamatinya. Itu gambar aku lebih kurang Sembilan tahun lepas dengan…
Aku terpana. Aku terdiam melihat dia di hadapan aku. Sungguh aku tidak menyangka dia akan kembali semula ke Negara ini. Aku rasa ingin menangis tapi sebaliknya aku tersenyum dan aku menghulurkan tangan kepadanya tapi sebaliknya tangan aku tidak bersambut, dia terus memeluk aku dan berbisik. Dan aku mengangguk. Tersenyum.

" Yes, I do"
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Tim, macam mana awak cam saya? Sedangkan saya langsung tak cam awak?”

Dia tidak menjawab tapi membawa tangan aku ke dadanya. Dan aku faham kini apa yang dia maksudkan. Tim sangat baik dan dapat menerima kedua anak aku dengan baik malah menganggap mereka sebagai anaknya sendiri. AKu gembira kerana bersama dengan Tim, cinta pertama aku. Mendung dalam hidup pasti berlalu dan mentari disebalik mendung akan bersinar semula.

~Tamat~

Web Berkarya. Apa MAcam? ada bakat? Komen Ikhlas Yew....

7 comments:

kucokelat said...

ada bakat ni.kite minat gak menulis tapi malas..menguasai diri.

panda montel said...

Terima kasih. xde la bakat mana pon... mencuba saja hehe

محمد رازيق said...

wah. berbakat. keep it up wen. lama2 nanti boleh hasilkan novel. tq wen singgah blog sy tmpoh hari. jgn serik dtg lagi.

wakgelas said...

wak pon dh lama X baca novel cerpen jugakkk.. uuHHuu

محمد رازيق said...

tq wen untuk info. sy sedang klik2 karya wen tepi ni.

StellaClaire-Richard said...

ada bakat..

Unknown said...

awak bolh x nak copy?

Post a Comment

its your right to share ur opinion thats mean, Ur comment are welcome...

 
blog ini diedit oleh fiezah91