Pembaca TW.

Bukan Kisah Aku, Tapi Cerita Aku

Minat menulis. Hobi bila ada masa terluang atau tepatnya bila idea datang mencurah-curah dan keadaan mengizinkan. Memang aku sangat suka menuis. Aku sangat sukakan kata-kata. Namun aku bukan pengkarya yang baik. Orang mungkin menyangka dan tidak percaya bahawa aku boleh berkarya walau tak sebaik mana.

Thursday, December 29, 2011

Novel : Kisah Terakhir 5


CHAPTER 5

“ Hai...”
“ Hai, ada apa-apa pesanan daripada klien ke?”
So far nothing, but there was a man looking for you sir.”
“ Siapa?” dahinya berkerut.
“Katanya, kawan you. Tapi dia tak tinggalkan sebarang pesanan pula. Dia hanya bagitau dia akan datang semula.”
“Really? Tak pe la. Kalau awak tak sibuk sangat, masuk ke bilik saya selepas ni Ral. Saya nak semak semula jadual-jadual kerja saya untuk bulan ini...”
“ Allright, saya masuk selepas siapkan surat ni okay?.”
“Okay” sambil berlalu ke pintu.
“ Evzan, you nak apa-apa minuman ke? Saya boleh buatkan. Kebetulan saya pun belum sarapan lagi ni.” Ral, setiausaha Evzan di syarikat AOD Engineering Cooperation Sdn. Bhd. Syarikat yang ditubuhkan oleh Evzan hampir setahun selepas memiliki ijazah dalam bidang kejuruteraan dan kini syarikat tersebut sudah berusia hampir dua tahun.
“Really? Thanks Ral, make me anything with less sugar,” Evzan tersenyum membalas senyuman setiausahanya yang manis dengan gaya kasualnya. Of course jeans and blouse. Manis, cukup elegan, namun tidak mampu meruntuhkan cintanya kepada Darlen. Evzan berlalu ke biliknya.
-----------------------------

Darlen, dimanakah engkau kini? Evzan sudah sekian lama menjejaki gadis itu. Namun, semuanya seakan gagal. Darlen menghilang tanpa jejak. Kali terakhir Evzan melihat wajah yang comel itu pada pertandingan  Futsal di UNISEL lebih kurang lima atau enam tahun yang lalu. Evzan mengeluh berat. Sungguh sukar baginya untuk melupakan Darlen. Pelbagai cara dilakukan. Orang kata dengan menyibukkan diri, kita boleh melupakan seseorang, namun Evzan gagal. Tidak ada sehari pun yang berlalu tanpa ingatan terhadap gadis tersebut. Semakin hari semakin kukuh.
“Evzan, here is your drink. Enjoy it. I will come inside again after a while.” Ral meletakkan gelas di meja nya dan keluar semula. Tidak lama kemudian Ral datang semula dengan buku nota di tangan bersama cawan minumannya.

“ Have a sit, Ral” Evzan mempersilakan setiausahanya duduk. Hatinya mulai gundah, haruskah dia melakukan perkara yang sudah dirancang sekian lama? Patutkah dia melibatkan Ral dalam perkara tersebut. Evzan menyepi membuatkan Ral menjadi ralat dihadapannya. Baginya pemuda ini terlalu ber”kelas”, sangat baik, sebagai seorang majikan dan rakan. Selama setahun bekerja dengan Evzan, Ral belum pernah melihat bosnya itu melenting  kepada mana-mana pekerja. Setahun bekerja di bawah majikannya ini, Ral perasan bosnya sering termenung. Merenung lama ke dinding. Apa yang dimenungkan pun tidak diketahui. Untuk bertanya, Ral masih terbatas sebagai bos dan pekerja. Evzan amat dihormatinya.

“Ral... kalau saya meminta tolong awak buat kerja di luar bidang kerja awak dengan bayaran lumayan, awak sanggup tak?”  Evzan bersuara kelam.
Hah! Apa dia nak daripada aku ni? Ral sedikit terkejut dengan permintaan majikannya. Hatinya berkata apa salahnya selagi pertolongan itu tidak melanggar batas agama dan susila masyarakat.
“ Saya kena dengar dulu apa bentuk pertolongan yang you nak Evzan, baru saya boleh beri jawapan ”
“Don’t worry, it wasn’t a bad things, i just need to see someone who will listen to me”
“Okay go on”
“ I am looking for a girl for five years already. Tapi saya tak pernah berjaya. Dia seakan menghilang daripada pandangan, lesap bagaikan asap tanpa jejak. I have search around Malaysia.”
So thats it. He lose his sweetheart. Tu sebabnya bos aku selalu termenung.
“Allright Evzan, so what do you want me to do?”
“ If you dont mind, tolong carikan saya seorang yang boleh diharapkan untuk menjejaki dia. Someone who doing these kind of job. I have a lot of things to do. Can you?
“I see, hmm i will ask my friend, i think i can help you”
Great! Ini gambarnya. Hanya ini yang saya ada. Gambarnya sekitar tujuh atau enam tahun lepas.”evzan menghulurkan sekeping gambar kepada Ral dari dalam lacinya.
Seorang yang biasa sahaja. Namun matanya cukup menarik. Ada keunikan pada matanya. Matanya menceritakan sesuatu. seolah mata itu cukup memberitahu betapa unik peribadi si empunya badan.
“well, ada maklumat lain, such as her name, surname and etc?”
“ her name is Atalya Ornel Darlence, she always called Ornel”

“Ral, how can i help you. There was no clue unless her name. Bertuah kalau dia masih berada di Malaysia, bagaimana kalau dia berada di luar negara?”
“Randle, you can. Banyak kes lagi rumit daripada ni yang you settlekan. I believe in you.”
“Ya, but ini dah hilang enam tahun...”
“Randle, ini permintaan bos saya. Tolong la. Inilah kali pertama dia meminta macam ni dengan saya. Dia sanggup bayar berapa pun awak minta”
“Bukan soal duit honey, tapi hal ni rumit tau”
“I know, but you haven’t try it yet right. At least try it.”
“Okay, okay, but tell your boss, i can’t promise when will I find her. Pasal bayaran,  cukuplah dia tanggung kos saya ke luar negara jika perlu buat masa ni. Yang lain bayar jika saya berjaya menemuinya.”
“Thanks Randle”

Seminggu berlalu namun tiada khabar daripada Ral mengenai pencarian Darlen.
“Sayang, where are you been hiden?”Evzan termenung di balkoni biliknya. Suasana yang mendamaikan malam itu membuatkan Evzan terasa benar kekosongan hatinya. Bukan sedikit yang mengetuk, bukan dua atau tiga yang menggoda, bukan seorang yang menyerahkan batang tubuh bulat-bulat kepadanya, namun Darlen tetap di hati.

Seksanya perasaan ini Darlen. Kau benar-benar menghilang tanpa jejak. Berikan aku kesempatan sayang. Menyesal dengan setiap yang aku lakukan kepadamu. Kembalilah sayang. Darlen, aku mencintaimu. Perlahan airmata Evzan mengalir. Terbayang wajah kesayangannya melutut tanpa rasa malu di hadapannya malam itu. Meminta belas kasihan dan pertimbangan. Memberitahu bahawa kasihnya tulus untuk Evzan. Bengkak mata unik itu menangis. Namun tidak ada sedikitpun perasaan belas di hati Evzan. Fikirannya di kuasai kegenitan tubuh Annys. Belaian jemari nakal Annys melelapkan Evzan. Manja suara Annys memenuhi kuping telinganya setiap malam. Tiada lagi madah sms dengan Darlen. Ratusan ringgit kreditnya dihabiskan untuk bergayut dengan Annys.Kononnya cinta mati dirinya. Darlen ditolak mentah. Dia mempersendakan cinta Darlen di hadapan rakan sekolejnya yang lain. Erat tangan Darlen memaut lengannya, namun semuanya sia-sia. Dia berlalu meninggalkan Darlen meratap nasib dirinya dalam percintaan.

“ Tuan Evzan! Tuan evzan! Tidur di katil tuan. Angin sejuk di luar ni.” Suara itu menegejutkan Evzan.
“Eh, saya tertidur ke?”
“Ya Tuan”
“ Thanks Bro. Pukul berapa sekarang ni?”
“ Hampir pukul 12 Tuan. Kebetulan saya nak masuk tidur, tapi tengok lampu bilik Tuan masih terpasang. Saya ingatkan mahu tolong matikan”
“ Oh, Aedy, how many times I told you, jangan panggil tuan, panggil nama je. You bukan orang gaji I, kalau ya pun, I tak suka la. Lebih santai. Tak ada gap
“Ma..maaf tu.. Evzan”
“ Dahlah tu. Kita tidur. Esok kena bangun awal. Terlepas flight pula nanti.”
“Okay”

 “ Hallo, sir, would you like to try our new recipe?”
“ Oh ya? What is it?...Jom duduk Aedy”
“Evzan, tak de tempat lain ke? Asyik Kafe ni aje” Aedy, PA (Personal Asst.) Evzan geram bila pertanyaannya di jawab dengan muka yang sengaja di ‘cute’ kan oleh Evzan.
Here is the menu. Have a look first and I will take your order then” sopan pelayan itu menuturkan kata.
“Okay, thanks Jenny” Aedy tersenyum memandang gadis itu. Kunjungan yang kerap membuatkan mereka sudah dikenali oleh pekerja di kafe SinglePurple.

Bersambung.......

12 comments:

emieysandra said...

=)

Cik tikah said...

rajinnya awak ni :)

Abu Bagi said...

wah panjng entry

aku pun orng sbh jugk bah hehehe

krole said...

uina...mantap wen...boleh jd pelapis ramlee awg murshid ni~

panda montel said...

Krole: hahaha nda la.. sy buat kisah sinta. dia tulis kisah seram. sy pun nda berani baca hahaha

bicara mak dara said...

wahhh kalau diolah boleh dijadikan skrip drama ni .. keep up the good work..

panda montel said...

hehee yeke mak dara? wen da siap sampai chapter 8 tpi kan malu pla nak tayang. haha bukan ada sesapa pun baca heheh

krole said...

ola wen..ye krole kat sabah sda skngni...dr januari hari tu..bla nak smbung ceta ni..serius ada bakat terpendam krole tngok~teruskan ya hihihi

panda montel said...

Krole: ko baca cerita saya ni kah? hahaha... sudah ada sambungan sampai chapter 8 tapi.... malu mau post hehe

run aziluz said...

Aku nak jawab soalan kau kat blog aku : aku baru lepas break up bah. Hha. :')

panda montel said...

adeiii, yaka? sabaar aja k... sa pernah mengalami.

محمد رازيق said...

mantap. aku suka baca. teruskan

Post a Comment

its your right to share ur opinion thats mean, Ur comment are welcome...

 
blog ini diedit oleh fiezah91